2016. január 7.

Én és a minimalizmus: Kezdetek

Pár hónappal ezelőtt a lakásban kialakult káosz közepén ültem, és úgy éreztem, mindjárt pánikrohamom lesz. Szorított a mellkasom, nehezen kaptam levegőt, szédültem és hányingerem volt. A tehetetlenség érzésétől egyszerre voltam dühös és szomorú, és a sírógörcs kerülgetett. Nyomasztónak éreztem a lakásunkat és azt a rengeteg holmit, amit felhalmoztunk, annak ellenére, hogy távolról sem vagyunk kényszeres gyűjtögetők. 

Ezidőtájt botlottam bele különböző internetes fórumokon a minimalizmusba. Már első hallásra tudtam, hogy ez az az út, amin el kell indulnom. Azóta mélyebben is beleástam magam a témába, rengeteg videót néztem meg Youtube-on, illetve több blogon is körülnéztem. Miután elméletben már tisztában vagyok az alapokkal, úgy gondoltam, itt az ideje a gyakorlatba is átültetni. Nem lesz egyszerű és hosszú út áll előttem, de tudom, hogy az eredmény kárpótolni fog. Talán mások számára is hasznosak lehetnek a tapasztalataim, ezért arra gondoltam, hogy megosztom Veletek is ezt az utat. 

Gondolkoztam rajta, hogyan is lehetne általánosságban megfogalmazni, mi is az a minimalizmus, de a tapasztalataim azt mutatják, ez mindenki számára mást jelent.



Mit is jelent számomra a minimalizmus?

Ha egy szóval kellene kifejeznem: szabadságot. Amikor a tárgyaim szolgálnak engem, és nem én őket. A minimalizmus testesíti meg számomra "a kevesebb több" elvét. Amikor csak olyan tárgyak vesznek körül, amelyek örömet okoznak, és amelyekre szükségem van. Azonban nem gondolom, hogy számszerűen meg lehetne határozni, hogy pontosan mennyi is a szükséges tárgyak száma, illetve az is egyénenként változó, hogy kinek mi adja meg ezt a szabadságot. Más szükségletei vannak egy huszonéves egyedülálló férfinak, mint egy harmincas, családos, dolgozó nőnek. Más okoz örömet egy orvosnak, és más egy barlangásznak. Éppen ezért szerintem túlzottan általános elveket lefektetni nem lehet. Véleményem szerint a minimalizmus nem csak a tárgyak esetében érhető el, hanem például a kapcsolatok, szokások terén is. Ami már nem szolgál minket, attól meg kell szabadulni.

Mi a célom?

Hogy jobban érezzem magam, hogy boldogok és kiegyensúlyozottak legyenek a mindennapjaim.

Milyen teendőim lesznek?

Tételesen végig fogok haladni a körülöttem lévő dolgokon, legyenek azok tárgyak, emberek, kapcsolatok, szokások, és az alábbi kérdések segítségével fogom eldönteni, hogy mi marad és mitől válok meg:

  • Szeretem? 
  • Örömöt okoz, hogy jelen van az életemben?
  • Szükségem van rá?
  • Hiányozna, ha nem lenne?
  • Tudnám pótolni, ha megszabadulnék tőle, és a jövőben mégis szükségem lenne rá?

Milyen területeket fogok érinteni?

Ha röviden kellene fogalmaznom: MINDENT. Pontosan felsorolni egyelőre nem is tudom, mert biztos vagyok benne, hogy menet közben még nagyon sok minden eszembe fog jutni. Kiindulópontként álljon itt ez a lista:
  1. Ruhák, cipők, táskák
  2. Ékszerek, kiegészítők
  3. Ágyneműk, törölközők, egyéb textilek
  4. Tisztálkodószerek, kozmetikumok
  5. Tisztítószerek
  6. Játékok
  7. Könyvek
  8. CD-k, DVD-k
  9. Fényképek
  10. Emléktárgyak
  11. Számlák, szerződések, egyéb papírok
  12. Írószerek
  13. Gyógyszerek
  14. Sportfelszerelések
  15. Műszaki cikkek
  16. Konyhai felszerelések
  17. Élelmiszerek
  18. Lakberendezési tárgyak, dekorációk
  19. Bútorok
  20. Szokások
  21. Családi és baráti kapcsolatok
Igyekszem majd valamennyi területen elért eredményről beszámolni. A fenti lista sorrendjéhez nem fogok minden áron ragaszkodni, azzal foglalkozom, amihez éppen kedvet érzek. Induljon hát a móka, tartsatok velem!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése