2016. január 20.

Első lépések a hulladékcsökkentés és a minimalizmus felé

Ahogy azt a 101 in 1001-es listámon is olvashattátok, szeretnék minél közelebb kerülni a zero waste home-hoz, vagyis a hulladékmentes háztartáshoz. A zero waste home úttörője Bea Johnson, az ő blogján találkoztam először ezzel az életfelfogással: Bea és családja minimálisra csökkentették az általuk termelt hulladékot, gyakorlatilag egy befőttesüvegben elfér a több éves adag. Ha szeretnétek erről részletesebben olvasni, mindenképp keressétek fel a honlapját, én azonban inkább a saját történetemről mesélnék.

Valójában már van egy-két éve, hogy rábukkantam erre az elgondolásra, de akkor még csak jópofának tűnt, el sem tudtam volna képzelni, hogy valaha én is elindulok ezen az úton. Azt nem tudnám megmondani, hogy pontosan mikor volt az a fordulat, hogy teljesen befészkelte magát ez a gondolat a fejembe, talán akkorra tehető, amikor belemélyültem a minimalizmus tanulmányozásába. Azóta nálam a minimalizmus, a hulladékmentes, illetve a vegyszermentes háztartás kéz a kézben járnak, és a gondolataim jelentős részét az köti le, hogy hogyan valósíthatnám meg ezt az egészet az én kis otthonomban. Nem vagyok és valószínűleg nem is leszek elvakult környezetvédő, nem áll szándékomban senkit sem megtéríteni, egyszerűen csak szeretném jobban érezni magam, és szeretnék megtenni mindent a saját, a családom és a környezetem egészsége és jólléte érdekében.

Ami a hulladékcsökkentést illeti, valószínűleg az is közrejátszott abban, hogy ennyire belemerültem a témába, hogy a társasházban, ahol lakunk, időnként egészen elképesztő állapot alakul ki a szeméttárolóban. Ebben a kicsi, 11 lakásos társasházban is hihetetlen mennyiségű szemetet termelnek az itt lakók, ami hétről hétre áldatlan állapotokhoz vezet.

Ilyen előzmények után kezdtem el kutakodni, hogy mit hogyan lehetne kicserélni, helyettesíteni, elhagyni, egyrészt azért, hogy a dolgaink száma, másrészt pedig az általunk termelt hulladék csökkenjen. Ebben a bejegyzésben azokat mutatom be, amikhez elsőként hozzájutottam.


A kevésbé érdekes dolgokat a takarításhoz szereztem be a DM-ben: sima, illetve mikroszálas törlőkendők. Mindkettő Vileda, és négy-négy darab van belőlük, különböző színekben. Dilemmát okozott az, hogy milyen anyagból készült terméket vegyek: találtam kukoricából készült rongyot, adtam neki egy esélyt, de sajnos elbukott: az első jelentősebb használatot követő mosás után a kukában végezte, mert teljesen kibolyhosodott és nem lehetett rendesen használni. A Vileda termékeit ezzel szemben már régóta használom, és teljesen elégedett vagyok velük. Így arra jutottam, hogy semmivel sem vagyok előrébb azzal, ha - kis túlzással - hetente kell kidobni és pótolni a természetes anyagból készült rongyokat, mint ha megveszem ezeket, és akár évekig használom.


Mit váltok ki?
  • a papírtörlőt: elég sok fogyott nálunk belőle, mivel használtuk egyebek mellett takarításhoz, vagy ha valami kifolyt stb.,
  • a vegyszereket, mivel sok esetben a mikroszálas törlőkendő magában is elég.

A többi beszerzett termék talán kicsit érdekesebb: női dolgok (jó, a mosható korongokat férfiak is használhatják), amiket az Emilla honlapjáról rendeltem. Ez a cég elsősorban mosható intimbetétek készítésével foglalkozik, de megtalálható a termékpalettán az általam is rendelt intimkehely és a mosható arctisztító korongok is. A rendelésem egy hét alatt érkezett meg, a termékekhez kaptam használati utasítást, egy kézzel írt köszönetnyilvánítást, valamint egy ajándék teafiltert is, illetve külön aranyos volt a dekortapaszos leragasztás.



A mosható arctisztító korongok mintái vegyesek, felső részük pamut, alsó részük bébiplüss. Én szettben rendeltem, amiben 14 darab van, és egy tasak is jár hozzá, amelyet a korongok tárolására, illetve mosózsákként is lehet használni.

Mit váltok ki?

  • értelemszerűen az eldobható vattakorongokat, amiket többek között arctisztításra, sminklemosásra használtam.


Hát nem bájosak a minták? A kedvencem a karácsonyfás és a tasakon található gombás.

Végül következzenek a menstruációs kellékek. Először kicsit ódzkodtam az intimkehelytől, és kíváncsi voltam arra is, vajon egy szakember mit gondol a használatáról, így - mivel aktuális volt az éves szűrővizsgálat - megkérdeztem a nőgyógyászomat is. Megerősítette, hogy egészségügyi szempontból semmi nem szól ellene, az ökológiai szempontokat is figyelembe véve pedig jó választás. Ezt is szettben rendeltem, amiben egy Fleurcup intimkehely, egy kehelytartó tasak, egy kehelyalátét, illetve három tisztasági betét található.

Mit váltok ki?
  • a tamponokat, illetve az intim- és tisztasági betéteket.


Elég sokféle intimkehely van a piacon, de mivel a mosható arctisztító korongok keresgélése közben rábukkantam erre a csomagra, ezért ez eldöntötte, hogy melyiket próbálom ki. Utána olvastam, szimpatikusnak tűnt, és így egy helyről be tudtam szerezni mindent. Elméletileg a kehely megfelelő használata esetén nem fordulhat elő szivárgás, de a biztonság kedvéért szerettem volna hozzá mosható betétet is, amit így meg is kaptam. Gyakorlati tapasztalatokról egyelőre nem tudok beszámolni, mert csak a héten kaptam meg a csomagot.

Ami beszerzés közben felmerült bennem, az a csomagolás kérdése, hiszen minden, amit megvettem, csomagolóanyaggal jött, amivel hulladékot termeltem. De azt hiszem, van egy alapkészlet, ami szükséges ahhoz, hogy egyáltalán elindulhassak a hulladékcsökkentés felé, és ezzel óhatatlanul együtt jár némi hulladék összegyűjtése. Ez kicsit ellentmondásosnak tűnhet, de talán a későbbi jó érdekében meg kell hozni ezt az áldozatot.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése